Aeroportul Arad - cronica unei morți anunțate?

Aeroportul Arad - cronica unei morți anunțate?

Prostie, lipsă de viziune sau șmecherie? Așa s-ar putea intitula ultimul episod din spectacolul de prost-gust jucat în ultimii ani de administrația locală arădeană pe tema Aeroportului din Arad!

Să reluăm rapid câteva fapte: 

  • La prima înscăunare a lui Gheorghe Falcă pe fotoliul de Vicepreședinte al Consiliului Județean Arad (în 2000), când printre altele în subordinea lui se afla și Aeroportul Arad, pe acest aeroport aterizau 2 curse pe zi București - Arad și câteva zboruri internaționale. 
  • În același mandat (prin 2003), sub aceeași conducere, a fost inaugurat la Arad și terminalul Cargo; gândit și realizat de fapt de Dan Ivan, în mandatul anterior, inaugurat cu mare fast de Gheorghe Falcă, această investiție a subcombat instantaneu
  • Rând pe rând, sub o foarte proastă administrare, aeroportul pierde zbor după zbor și acumulează pierderi tot mai mari
  • Ulterior, mici speranțe în 2008, când Ryanair încheie un acord cu aeroportul arădean (unul din primele acorduri de acest gen din România). Dar la foarte scurt timp după semnarea acordului, în mod surprinzător, compania anunță că a renunțat la ideea de a opera aici, acuzând neînțelegeri de natură financiară cu Consiliul Județean Arad. Gurile rele au spus atunci că s-a cerut o șpagă prea mare. Evident, au fost rapid reduse la tăcere. Gheorghe Falcă era deja Primar, dar își lăsase de pază la CJA subordonatul și colegul de partid, pe atunci încă fidel. 
  • Chinuindu-se aeroportul încă rezistă: câteva curse interne București - Arad cu Blue-Air, câteva zboruri externe (Milano Bergamo, Treviso, Valencia, etc). 
  • Primește însă lovitura de grație odată cu construirea centurii Aradului în regim de autostradă, unde, surpriză, se greșește proiectul, iar traiectul autostrăzii trece fix peste zona de balizaj a aeroportului! Așadar aeroportul e închis pentru 2 ani, operatorii aerieni pleacă spre alte zări… Nimeni nu investighează cum a fost posibilă o astfel de greșeală! Nimeni nu plătește pentru ea. De ce? Simplu. În plină guvernare PDL, cu Primar PDL și Președinte de Consiliul Județean PDL, bașca secretar de stat PDL la Transporturi (zice-se posesor de terenuri fix pe traiectul greșit al Autostrăzii) cine să investigheze? Și mai ales de ce să o facă, dat fiind că cei care "au greșit" erau și beneficiarii pecuniari ai greșelii.
  • În concluzie, aeroportul s-a închis, exproprierile de terenuri s-au făcut fix unde și către cine trebuie, iar la final s-au pompat iar bani în refacerea pistei de balizaj, în modernizarea și extinderea aeroportului (mai trebuiau alocați niște bani către firme de casă) fără a exista nici un fel de viziune sau plan pentru acest aeroport. 

Lovitura finală vine acum, când depășiți de pierderile aeroportului și de incapacitatea managerială care caracterizează administrația arădeană la toate nivelele ei, Mai-Marii orașului s-au gândit să dea cadou aeroportul Ministerului. Care-l va primi, că doar e campanie electorală și dă bine. 

Evident, ăsta va fi finalul acestui obiectiv pentru arădeni. 

Care erau alternativele?

La prima vedere mulți ar spune că Aeroportul din Arad nu avea oricum nici o șansă. Aradul e un oraș mic, așezat prea aproape de unul mai mare, cum e Timișoara. 

Îmi permit să-i contrazic. Ați auzit de satul Hahn din Germania (188 de locuitori!!!!)? Dar de orășelul Lutton din Anglia? Sau poate de Charleroi în Belgia? Ultimele două orașe cu aprox. 200.000 locuitori. Și lista ar putea continua la nesfârșit…

Se poate compara Hahn cu Frankfurt, Lutton cu Londra sau Charleroi cu Bruxelles? Evident că nu. Tocmai de aia s-au și dezvoltat atât de bine aeroporturile din aceste orășele. Pentru că tendința spre low-cost din ultimii ani exact asta caută: orașe/aeroporturi mici și ieftine lângă orașe mai mari și mai scumpe.

Aradul avea un avantaj suplimentar tuturor celor 3 aeroporturi de mai sus. Nu se afla doar lângă un oraș în expansiune. Ci lângă 3 astfel de orașe. Practic Aradul se află în punctul de greutate al unui triunghi format din 3 orașe importante: Szeged (care nu are deloc aeroport), Timișoara și Oradea, toate trei la distanțe între 50 - 110 km de Arad (adică distanțe de sub o oră pe autostradă). Putea (ar fi trebuit!) să devină aeroportul pentru low-cost al tuturor celor 3 orașe. Și implicit un pol regional de interes și dezvoltare.

Ce ar fi trebuit făcut ca să se întâmple asta? 

În lumea în care trăim lucrurile bune nu “se întâmplă” pur și simplu. Trebuie să fii proactiv, să ai viziune, să creezi premize ca ele să se întâmple. Cei care conduc orașul și județul trebuiau să gândească din timp un proiect regional pentru acest aeroport și apoi să contacteze principalii operatori aerieni low-cost pentru a-l propune. Așa cum au făcut nemții cu micul aeroport militar din Hahn după 1993, când s-a retras de acolo baza militară și aeroportul a rămas practic fără utilitate. 

Doar că, pentru a gândi și susține către investitori și operatori aerieni un astfel de proiect ai nevoie în fruntea administrației de oameni care pot gândi și înțelege evoluția lucrurilor pe termen lung (nu doar acționează pe genunchi, cu proiecte de doi bani, megalomanice, în campanii electorale), care știu să facă niște calcule de bază, care sunt capabili să-și asume niște riscuri, chiar pierderi pe termen scurt pentru câștigul pe termen lung, care au abilități de prezentare și negociere și mai știu și ceva limbi străine (nu mă refer la dialectul agramat al limbii române pe care am observat că distinșii tovarăși îl stăpănesc la nivel de artă), ca să-l poată susține credibil în fața celor interesați. 

Ce avantaje ar fi adus asta pentru oraș?

Cred că nu mai e nevoie să spun. Și dacă Aeroportul Arad s-ar fi oferit operatorilor aerieni cu taxe zero pentru 1-2 ani, tot și-ar fi câștigat banii din economia conexă generată de fluxurile unui aeroport cu trafic intens. Nu mai vorbim despre interesul investitorilor pentru Arad ca destinație, despre turism, sau despre confortul de a călători al arădenilor (ori până la urmă care e scopul unei administrații dacă nu de a oferi confort la prețuri accesibile pentru cetățenii ei?).

Intenția celor care conduc azi orașul și județul de a face cadou aeroportul Ministerului este incalificabilă! E o idee atât de proastă încât stau și mă întreb în continuare dacă e vorba de atât de multă prostie, de incapacitate de a gândi și acționa strategic sau doar de o altă nouă mare hoție? 

PS. Cândva la Arad aveam până și o fabrică de avioane… O tempora! O mores! 

Comentarii

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.