Dreptul în stângul, stângul în dreptul

Nu contenesc să mă minunez de aberațiile și incompetența actualului Guvern cu privire la orice măsură care are legătură cu mediul de afaceri.

După o serie de bâlbâieli, măsuri greșite și abrogări de măsuri greșite (gen desființarea și apoi reintorducerea microintreprinderilor, introducerea forfetarului și apoi renunțarea la el, etc.) tocmai ne-am confruntat cu o nouă epopee fiscală a Guvernului Boc, publicarea Ordinului 1984/2011, repectiv abrogarea lui recentă prin Ordinul 2795/2011.

Despre ce este vorba? O să încerc să explic în termeni simpli, pe înțelesul oricui.

Până în această vară, oricine își înregistra o societate comercială opta în momentul înregistrării și pentru a fi plătitor sau neplătitor de TVA, respectiv pentru termenul de plată al TVA (lunar sau trimestrial). O procedură simplă si firească. Practic, cu un singur drum, la Registrul Comerțului, întreprinzătorul rezolva ambele probleme, cea a înregistrării legale și cea a înregistrării fiscale, odată cu certificatul de înregistrare al societății primind și numărul de înregistrare fiscală (în limbaj comun, codul fiscal).

După ce în urmă cu un an această procedură a fost deja complicată și practic dublată de crearea unei noi instituții, Registrul Operatorilor Intracomunitari (doar eram în plină criză, era nevoie să mai înființăm o instituție publică!), o aberație tipică birocrației românești și “specialiștilor” rupți de realitate care conduc această țară, în această vară Guvernul României a venit cu una din cele mai mari absurdități create vre-odată, Ordonanța 1984 din mai 2011 prin care a introdus o nouă procedură pentru înregistrarea în scop de TVA.

Noua procedură era parcă desprinsă dintr-un roman al lui Kafka și a blocat înregistrarea și funcționarea a numeroase societăți, de la publicarea sa și până acum.

În puține cuvinte, după ce te înregistrai ca societate, trebuia să depui un nou dosar la Finanțe ca să te înregistrezi ca plătitor de TVA. Procedura era lungă și anevoioasă, presupunând printre altele un control al Gărzii Financiare la sediul social pentru a vedea dacă ai condițiile necesare să-ți desfășori activitatea?! Păi evident că nu aveai cum să le ai, din moment ce abia te-ai înființat din punct de vedere juridic și încă nu ești înregistrat în scop de TVA. Deci nu poți face achiziții (pentru că nu-ți poți încă deduce TVA-ul), deci implicit nu poți avea nici un fel de dotări la sediul social, nu poți avea contracte cu furnizori, clienti, nu te poți apuca să-ți construiești sediul, hala, etc... Caz tipic pentru fabula cu oul și găina. Nu pot activa pentru că nu am cod de TVA, dar nu pot primi codul de TVA că încă nu am dotări să pot funcționa.

Mai mult, la vizita reprezentantului Gărzii Financiare (care evident putea să aibă loc oricând, nu puteai să știi când îți vine rândul), administratorul societății trebuia să fie prezent personal la sediul social (sediu care evident, în momentul respectiv consta într-o încăpere goală undeva). N-am reușit să înțeleg ce controla Garda, când tu încă nu ai demarat activitatea. Nu au înțeles nici reprezentanții Gărzii Financiare, revoltați și ei că li se umple timpul cu astfel de aberații când ar avea lucruri mult mai importante de făcut. Dacă administratorul era o persoana străină, trebuia așadar să se urce iar in avion și să vină în România pentru o discuție de câteva minute cu reprezentantul Gărzii... o discuție despre nimic, evident!

Toți investitorii străini care au trecut prin această nouă procedură au fost șocați, enervați, și le-a trecut deja cheful să deschidă o afacere în România. Noua procedură, conjugată cu cea a Registrului Operatorilor Intracomunitari a prelungit practic termenul în care o societate nou înființată poate să și opereze în România cu aproape 2 luni de zile. Așadar, minunata Guvernare Boc a prelungit practic procedurile de înregistrare ale societăților comerciale cu aproximativ 2 luni de zile generând și costuri suplimentare pentru acestea. În contextul în care se presupune că ar trebui să simplificăm birocrația și să atragem investitorii.

Mediul privat a reacționat, a criticat, evident că nimeni nu îi consultase înainte de adoptarea acestei aberații. Guvernul a mers înainte, nesocotind ca de atâtea alte ori feed-back-ul mediului de afaceri. Până când? Până săptămâna trecută, când același Guvern a aborgat Ordonanța 1974 din mai 2011 prin Ordonanța 2795 din noiembrie 2011!

Astfel, cu 1 decembrie 2011 se va reveni la vechea procedură de înregistrare! I-a luat așadar Guvernului nostru 6 luni să înțeleagă că a făcut o nouă mare prostie și că și-a dat dinnou cu stângul în dreptul. Iar abrogarea în sine e dovada recunoașterii acestei mari greșeli. Răspune însă cineva pentru asta? Am văzut vreo demisie sau vreo asumare de responsabilitate pentru acest demers?

Mai mult, partea hazlie este faptul că abrogarea vizează doar societățile care se vor înregistra după 1 decembrie 2011. Astfel societățile înregistrate în luna octombrie și noiembrie 2011 merg încă pe vechea procedură și așteaptă cu înfrigurarea Grada să le spună dacă le dă voie să plătească TVA sau nu. Unii vor mai aștepta mult și bine. S-ar putea să-i apuce și Anul Nou așteptând. Așteptându-l pe Godot...

Între timp, societățile înființate în decembrie vor avea cod de TVA și vor începe să opereze imediat. Ghinion așadar pentru cei care au făcut greșeala să-și înființeze o societate în România între iunie si noiembrie 2011! Ei mai stau puțin pe tușă...

 

 

Comentarii

Cum i-a trebuit 6 luni Guvernului să-și dea seama? Că doar NU Guvernul ia deciziile. Plan de guvernare făcut pe-un picior sau pe-un birou din Cotroceni de către un om care habar nu are ce e aia S.R.L., fiind un ”asistat social” toată viața lui. Câte măsuri ”de dreapta” mai trebuie să facă PDL-ul pentru ca oamenii (naivii) să mai înghită gogoșile astea... Între timp, România arde.

Așa e Mihnea. Majoritatea celor care ne conduc, de la cel mai de sus și continuând inclusiv cu "experții" pe economie ai Regimului Băsescu - Boc (ex. Andrea Vass) nu au muncit nici o zi din viața lor în mediul privat. Deci nu au nici cea mai vagă idee care sunt nevoile acestui mediu și cum ar putea fi stimulat nu blocat.
Marea problemă e că, în aroganța lor, pe lângă faptul că sunt neprofesioniști și nu au habar, nici nu se consultă cu nimeni.

multumesc Adela, pentru clarificarea in termeni simpli a paradoxurilor generate de acest guvern impiedicat. sunt avizata direct si am o singura bucurie: ca inregistrarea noii noastre companii se va face in decembrie. altfel, o veste trista...

Cu placere Mela! Ma bucur ca in cazul asta ti-am dat o veste buna! :) Mult succes cu noua companie! Te pup!

Buna ziua, am citit articolul scris de dvs si am citit si ORDIN nr. 2.795/2011 care abroga vechiul ordin. Eu in acest ordin tot am citit controlul faptic al sediului respectiv,
(art.3 c) existenta spatiului destinat sediului social/domiciliului fiscal, criteriu care face obiectul verificarii faptice, conform art. 4 lit. (b);)
(art.4 b) dupa efectuarea controlului documentar privind criteriile prevazute la art. 3 lit. a) si b) si numai in cazul persoanelor impozabile ale caror solicitari de inregistrare in scopuri de TVA nu au fost respinse ca urmare a acestui control, organul fiscal competent verifica existenta faptica a spatiului aferent sediului social si, dupa caz, a sediilor secundare declarate. În acest scop, organul fiscal competent efectueaza o cercetare la fata locului, in conditiile art. 57 din Codul de procedura fiscala;)
Mentionez ca am firma infiintata in decembrie 2011 si cand am fost la Fianante mi-au spus de renumitul control al sediului social.
Ma puteti lamurii? ca poate cei de acolo nu sunt bine informati in legatura cu noile modificari. Mai ales ca eu am firma infiintata in decembrie 2011 si dupa cum spuneti dvs ar trebui sa fiu automat platitor de tva ca asa am declarat la Registrul Comertului cand am infiintat-o.
Multumesc pentru timpul acordat.

Buna ziua,
Intr-adevar, desi in varianta initiala a Ordinului 2795/2011 se prevedea revenirea la sistemul inițial, în varianta publicată în Monitorul Oficial au fost menținute o serie de aberații din vechiul ordin.

În mod concret, referitor la speța Dvs.:
Persoana juridica infiintata in decembrie 2011 la Registrul comertului este in mod categoric neplatitoare de TVA, deoarece optiunea legata de TVA se poate efectua doar dupa depunerea unui dosar impreuna cu declaratia 010 la Finante.
Singura optiune pe care o puteați face la ORC este de platitoare de impozit pe profit sau pe venit.
Asadar, daca firma doreste sa devina platitoare de TVA va depune în continuare la Finante urmatoarele documente:
- declaratia 010 impreuna cu anexa aferenta, luate de pe site-ul Finantelor.
- copie CUI si copie certificat constatator.
- copie statut si copie buletin asociat/asociati
- extrasul CF de la sediu si contractul de inchiriere/comodat.

In 24 h de la depunerea dosarului, angajații ANAF verifică daca societatea a acumulat minim 45 de puncte, iar acest punctaj il puteți verifica si on line atunci cand completați declaratia si anexa, deoarece punctajul vă apare automat la finalul anexei.
Daca acest punctaj este intrunit si dosarul este complet, reprezentanții ANAF vin in control la sediul social pentru a verifica daca societatea are spatiul necesar pentru desfasurarea activitatii declarate la Registru( de regula cer existenta unui birou, calculator si telefon).

Modificarea aparuta începând cu 01.12.2011 este cea referitoare la faptul ca de la acea data nu mai vine in control la sediul social Garda Financiara, ci organele fiscale, de regula cele de depunerea declaratiilor 010.

Dupa efectuarea controlului la sediu, ANAF este obligat in aceeasi zi sa emită decizia de acordare a vectorului fiscal sau de respingere, si impreuna cu decizia veți primi si certificatul in scop de TVA.

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.