PD-L nu are 7 ani de acasă

În 2002 PSD încerca să reintroducă învăţământul obligatoriu de la 6 ani, prin trecerea clasei pregătitoare de la şcoală la grădiniţă.

La vremea respectivă am fost revoltată de idee, atât ca părinte cât şi ca dascăl, drept pentru care am demarat un proiect împotriva respectivului demers, proiect pe care la vremea respectivă l-am numit "PSD nu are 7 ani de acasă"

În cadrul proiectului am organizat mai multe mese rotunde cu toate organizaţiile de femei din oraş (inclusiv ale PSD si PD), psihologi, profesori, etc... şi toţi au fost de acord că ar fi o mare greşeală aplicarea acestei măsuri. Din fericire, datorită presiunii publice desfăşurate le diferite nivele, proiectul a fost abandonat. 

Ieri am auzit cu surprindere (şi revoltă!) ultimele propuneri ale Ministrului Educaţiei, dl Daniel Funeriu, printre care inclusiv reluarea acestei idei de trecere a clasei pregătitoare de la grădiniţă la şcoală (o să revin cu o opinie şi în legătură cu celelalte propuneri ale domnului Ministru, pentru că majoritatea sunt greşite).

Iată în câteva cuvinte, de ce consider acum, la fel ca şi atunci, această măsură ca fiind o mare greşeală:

Întoarcerea la vremuri de tristă amintire

Sistemul şcolar cu începere de la 6 ani a mai fost practicat în Romania în perioada ceauşistă cu rezultate negative asupra psihicului copiilor.

După 1990, treptat s-a trecut la o modernizare şi europenizare a sistemului de învăţământ, una dintre măsurile pozitive luate în acest sens fiind transformarea vârstei de începere a şcolii de la 6 la 7 ani şi introducerea în cadrul gradiniţei a grupelor pregatitoare pentru şcoală.

Acest model se aliniază modelului aplicat de principalele ţări europene. Totodata el are in vedere mărirea duratei obligatorii de şcolarizare, şi menţinerea copilului un număr mai mare de ani în şcoala în scopul reducerii numărului tinerilor care încep să lucreze de la o varstă prea fragedă.

Considerăm că esenţa luării de către Ministerul Educatiei Naţionale a acestei decizii trebuie să aiba la bază întrebarea: „Unde este mai bine pentru copil sa se organizeze grupa pregatitoare: în şcoală sau în gradiniţă?” Din păcate, asemenea practicilor din vechiul sistem politic, interesul copiilor nu stă în atenţia actualei guvernari.

De ce sunt împotriva acestei propuneri?

  • Studiile psihologice arată clar că între 6 şi 7 ani copilul depăşeşte un prag psihologic (asemănător celui dintre 2 şi 3 ani)
  • La 6 ani copilul nu este înca pregătit pentru intrarea în rigiditatea sistemului de învăţământ
  • Intrarea în şcoală aduce copilului o schimbare semnificativa de statut social şi o serie de sarcini cognitive la care copiii se adapteaza diferenţiat, şi la care fac faţă cu greu la vârsta de 6 ani
  • Activităţile din grupa pregatitoare au structura de lecţie, dar exigente ergonomice, instrumentale şi de comunicare specifice tranziţiei între cele două stadii
  • Gradiniţele dispun de un bogat sortiment de material didactic intuitiv indispensabil realizarii obiectivelor pregătitoare, material didactic de care şcolile nu dispun
  • Gradiniţele dispun de un spaţiu şi o atmosfera integratoare, compatibilă cu particularităţile psiho-fizice ale copilului de 6 ani
  • În majoritatea gradiniţelor există îngrijitoarele specializate care aduc un plus de asistenţă copiilor în momente de dificultate
  • În cadrul grădiniţelor copiii se bucură de o mai mare liberatate de acţiune, precum şi de o flexibilitate a programului
  • Grădiniţele dispun de o serie de instrumente proprii stimularii interesului pentru cunoaştere specific acestei vârste
  • Relaţia copil-educatoare este diferită de relaţia copil-învăţătoare
  • Odată intrat în şcoală copilului i se cere să se conformeze mai strict aşteptărilor adultului, se modifică şi relaţia copil-părinte, acesta din urma devenind brusc mai sever şi mai exigent. Apare cerinţa unui efort susţinut, a muncii constante, a intrarii în competiţie şi a obţinerii de performanţe
  • Statisticile arată că 20 pâna la 25% dintre copiii integraţi şcolar la vârsta de 7 ani sufera de tulburari emotionale, care pot lua forma reactiilor agresive, a minciunii, furtului, sfidării regulilor. Sunt aceste premize pozitive pentru coborarea vârstei şcolare cu înca un an ?
  • Şcolile se află în imposibilitatea asigurăriii spaţiului adecvat desfăşurării activităţii educationale bazate pe joc.
  • Şcolile dispun de un mobilier neadecvat odihnei prin somn
  • Şcolile nu dispun de spaţiu propriu pentru servirea mesei la grupa de varstă 5-6 ani şi formării deprinderilor necesare servirii mesei
  • La şcoli, grupurile sanitare sunt comune cu grupe neadecvate de vârstă
  • Programul rigid de viaţă al şcolarului impune exigenţe premature de deşteptare şi integrare în program la oră fixă, rezistenţă fizică şi psihică la patru ore de curs, activitate statică în bănci
  • Disciplina prea riguroasa, introdusă brusc, stresează şi inhibă
  • Dezvoltare fizică defectuoasă din cauza mobilierului neadecvat şi a poziţiei statice.
  • În majoritatea sistemelor de învăţământ europene şcoala începe la vârsta de 7 ani, fiind precedată de un an pregătitor efectuat în cadrul gradiniţelor

Comentarii

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.